Kurkuma má téměř stejné kardiovaskulární účinky jako cvičení

Chcete mít zdravé srdce i v požehnaném věku? Každý den si alespoň hodinu zasportujte. A jestli se vám ani trochu nechce, dejte si místo toho lžičku kurkumy. I to se totiž počítá!

Fyzická aktivita, kterou bychom měli provádět pravidelně, nám přináší neskutečný prospěch. K nim se počítá kupříkladu snížené riziko osteoporózy, podpora metabolických funkcí, optimistické psychické rozpoložení, zlepšení kognitivních schopností nebo prospěch pro srdce (1). Jak velký?

Pohyb jako prevence infarktu

Sport podle dosud zjištěných poznatků předchází infarktu tím, že kromě jiného příznivě ovlivňuje krevní cévy, které jsou díky němu pružnější a zbavené nahromaděných nečistot (2). A to zní dobře. Jenže pozor, stejné účinky slibuje kupodivu i kurkuma (3). Znamená to tedy, že když si dáte špetku, nemusíte se v zájmu nižší pravděpodobnosti srdečního selhání potit v posilovně? Jistá studie něco takového skutečně naznačuje.

I lenoch může být zdravý

Do nedávného amerického výzkumu (4) bylo zahrnuto celkem 40 žen. Ty nejprve absolvovaly lékařskou prohlídku, poté je odborníci rozdělili do dvou skupin. Zatímco respondentky z první poloviny měly za úkol konzumovat lžičku kurkumy každý den, zbylým účastnicím bylo doporučeno, aby se tomuto koření vyhýbaly. Tyto oslovené se také dle pokynů expertů sedmkrát týdně věnovaly běhu, rychlé chůzi nebo cyklistice, a to alespoň 60 minut denně. Co přinesla závěrečná analýza, k níž došlo po třech měsících trvání pokusu?

Je to remíza, diví se zasvěcení!

Že si výzkumníci (4) povšimnou lepší srdeční kondice monitorovaných subjektů, to bylo tak nějak v plánu – tedy alespoň u těch fyzicky aktivních. Nicméně totožné výsledky lékaři registrovali i u žen, jež zodpovědně „užívaly“ kurkumu, přičemž vyznávaly spíše sedavý životní styl. Na základě těchto skutečností tedy dospěli k jednoznačnému závěru, že indický šafrán předchází kardiovaskulárním chorobám úplně stejně jako hodina sportu denně. Zajímavé, viďte? Tak si honem dejte špetku, nač s tím otálet…

Zdroj: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8397487/, (2) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14500932/, (3) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5664031/, (4) www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/turmeric






Celkem 1 komentářů

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Cizrnové placičky

(2 hlasů)

Zeleninový guláš s houbami

(2 hlasů)

Vepřový plátek s cuketou

(3 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat