Nechuť ke cvičení způsobuje postcovidový syndrom

Za normálních okolností byste se vrátili z tréninku a s blaženým pocitem si plánovali další. Jenže kvůli extrémní únavě a ztrátě motivace jste cvičení odsunuli na vedlejší kolej. Může za to kovid, který jste měli!

Tak jste se těšili na to, až konečně přijde jaro! To voňavé roční období, při kterém se venku sportuje jedna radost, protože slunce svítí, není horko ani zima a alergenů bývá minimum. Naprosto ideální podmínky pro běh, jogging, cyklistiku i kolečkové brusle. Jenže ouha, na nic z toho nemáte ani pomyšlení. Že byste přes zimu zlenivěli? Spíš za tím hledejte prodělaný kovid!

Co člověk, to jiná reakce

Některé toto infekční onemocnění potrápí týden či dva a tím to definitivně zhasne. Ovšem jsou i tací, kteří s jeho následky bojují celé měsíce nebo dokonce roky. Říká se tomu postcovidový syndrom, který zahrnuje sníženou schopnost koncentrace, omezení respiračních funkcí, bolesti hlavy, neustálý pocit vyčerpanosti, nadměrné vypadávání vlasů i úzkostné stavy (1). Počítá se k nim ale i nechuť ke cvičení, což je vědecká novinka.

Vedlejší účinek, o kterém se nevědělo

Podle studie (2) publikované v magazínu Nature Communications lidé s postcovidovým syndromem zažívají biologické tělesné změny, které zasahují hlavně svaly, přičemž se výrazně zhoršují po jakékoli fyzické námaze. To způsobuje nejen extrémní únavu, ale i celkové nepohodlí a s tím související pochopitelnou ztrátu motivace, a to vlastně ke všemu.

„Zaregistrovali jsme ve svalové tkáni různé abnormality. Buňky zvané mitochondrie fungují hůře a také při tomto syndromu produkují méně energie,“ popisuje jeden z hlavních autorů studie, kterým je nizozemský vědecký výzkumník a asistent na katedře věd o lidském pohybu působící na Amsterodamské univerzitě Rob Wüst (3). Ten tím nepřímo potvrzuje, že postcovidová permanentní únava a demotivace má skutečný biologický základ. A bývá ještě hůř. Spolu se změnami v produkci energie a složení svalů výzkumný tým také zjistil, že jedinci s takzvaným „dlouhým covidem“ mají i svalové poškození, jako jsou jizvy, záněty a krevní sraženiny, a to před i po fyzické aktivitě. Za tu lze považovat i pěší cestu do práce…

Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8801902/, (2) www.nature.com/articles/s41467-023-44432-3?utm_medium=affiliate&utm_source=commission_junction&utm_campaign=CONR_PF018_ECOM_GL_PHSS_ALWYS_DEEPLINK&utm_content=textlink&utm_term=PID100093539&CJEVENT=071f06d7da1011ee8287492b0a18ba72, (3) www.nationalgeographic.com/premium/article/post-exertional-malaise-me-cfs-exercise-energy






Celkem 0 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Snídaňové muffiny

(12 hlasů)

Toast s gorgonzolou

(35 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat