Varovné signály nedostatku tuku v těle

Tuk byl po dlouhou dobu démonizovaný jako špatný. Naše tělo ho ale potřebuje, abychom zůstali zdraví. Tyto varovné signály vám napovědí, že nedáváte tělu dostatek – zdravého – tuku.

Zdravá a vyvážená strava musí tělu poskytnout všechny potřebné živiny. To ale není tak jednoduché... Protože dietní průmysl nám už desítky let tvrdí, že některé složky potravy, zejména sacharidy a tuky, jsou škodlivé. Naše tělo je ale také potřebuje, aby bylo zdravé a plně funkční. 

Proč naše tělo potřebuje tuk?

Tuk je nezbytný pro různé zdravotní procesy. Například náš mozek a oči potřebují tuk. Zejména omega-3 mastné kyseliny kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA) se podílejí na udržení zdravého mozku, sítnice a centrálního nervového systému. Tyto mastné kyseliny jsou esenciální – naše tělo je potřebuje, ale neumí si je samo vyrobit. Musíme je tedy získávat z potravy (1).

Tuk nám také dodává energii. Každý gram tuku v jídle poskytuje našemu tělu devět kalorií energie, zatímco každý gram sacharidů nebo bílkovin poskytuje pouze čtyři kalorie. Tělo dokáže s tukem i lépe absorbovat některé vitaminy – například vitamíny A, D, E a K – naše tělo je tedy dokáže správně vstřebat a zpracovat pouze s tukem. Ale potřebujeme ho i k produkci hormonů. Tučná jídla jsou nezbytná k produkci pohlavních hormonů, jako je například testosteron a estrogen. Tuk hraje důležitou roli i při hojení ran. Tělo potřebuje esenciální mastné kyseliny pro srážení krve a hojení ran (2).

Jak poznat, že přijímáte málo tuku?

Velmi suchá kůže + dermatitida

Nedostatek tuku se může projevit na naší pokožce. Protože olej je důležitý pro naše kožní buňky a přispívá k přirozené bariéře vlhkosti, příliš málo oleje může pokožku vysušovat a nadměrně dráždit. V nejhorším případě to může vést až k dermatitidě, zánětlivé poruše kůže se zarudnutím a svěděním (3).

Vypadávání vlasů

Stejně jako pokožka, i naše vlasy potřebují tuk z potravy. Tkáňové hormony prostaglandiny jsou mastné sloučeniny, které hrají důležitou roli v růstu vlasů. Nedostatek tuku proto může vést k vypadávání vlasů na hlavě a také na obočí (3).

Časté modřiny

Jak už jsme zmínili, tuk je nezbytný pro správné vstřebávání určitých vitaminů. Jedná se především o vitamíny rozpustné v tucích A, D, E a K. Pokud jíme málo tuku, může to vést k nedostatku těchto látek – což se může projevit častými modřinami (3).

Zpomalené hojení ran

Aby v těle fungovaly protizánětlivé reakce, potřebuje tuk. Konzumace příliš malého množství tuku ve stravě může prodlužovat zánět a zpomalovat srážení krve. To následně vede k pomalejšímu hojení ran (3).

Slabý imunitní systém

Býváte často nachlazení? Oslabený imunitní systém může souviset i s nedostatkem tuků. Tělo vyrábí z tuku molekuly, které stimulují naše imunitní buňky. Důležitou roli zde hraje především omega-3 mastná kyselina alfa-linolenová a omega-6 mastná kyselina linolová. Pokud chybí, oslabuje to i náš imunitní systém (3).

Zdroj: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5577766/, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK218759/, (3) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4861996/  






Celkem 0 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat