Potraviny na bolavé svaly

„Páni! Bolí mě nohy při každém kroku na schodech.“ Připomíná vám to vaše myšlenky druhý den po cvičení? Naštěstí existují potraviny, které dokážou bolest namožených svalů zmírnit.

V ideálním případě se po cvičení cítíme fit a šťastní (díky dopaminu, serotoninu a endorfinům) A plní energie. Když ale trénujeme poprvé po delší pauze nebo překročíme své limity, efekt nadšení se rychle obrátí na utrpení z každého kroku. Všichni víme, že bolavé svaly mohou být pěkně nepříjemné.

Co je vlastně svalová bolest?

Když svaly přetěžujeme, objevují se ve svalových vláknech drobné trhlinky. Těmi může dovnitř proudit voda, která způsobí drobné záněty a otoky tkáně. To pak pociťujeme jako bolavé svaly (1): každý pohyb, bez ohledu na to, jak malý, postiženým svalem bolí a oblasti jsou obzvláště citlivé na tlak.

Proto byste při cvičení měli vždy poslouchat své tělo. To platí zejména pro začátečníky, ale ani zkušení fitness fanoušci by to neměli přehánět. Neměli byste vynechávat zahřátí a ukončení včetně strečinku, ani byste neměli vynechávat dny odpočinku, kdy se vaše svaly mohou zotavit (2). Navíc si můžete pomoci i dietou, aby se namožené svaly příliš nezhoršovaly.

Tyto potraviny vám pomohou zmírnit bolest namožených svalů (3).

Červená řepa

Červená řepa je skutečně všestranná tajná zbraň. Částečně za to mohou takzvané flavonoidy. Jedná se o sekundární rostlinné aktivní složky, které díky svému antioxidačnímu účinku chrání naše buňky a působí také protizánětlivě. Hlíza je také bohatá na dusičnany, tedy soli, které nám rozšiřují cévy, a dokážou tak stimulovat krevní oběh. Tato kombinace živin v červené řepě zajišťuje, že se naše svaly mohou po tréninku rychleji zotavit. Šťáva z červené řepy může u sportovců rychleji ulevit bolavým svalům.

Káva

Káva je často neprávem považována za zlo. Ale kofein může být v přiměřeném množství prospěšný pro naše zdraví. Probouzecí látka působí tak, že blokuje naše adenosinové receptory signalizující únavu. Kofein kromě adenosinu blokuje i receptory bolesti našeho těla – proto také působí proti bolesti a dokáže například ulevit od bolavých svalů. 

Tvaroh

Tvaroh je jedním z oblíbených jídel fitness fanoušků. Je to dáno především velkým množstvím bílkovin, které mléčná strava obsahuje a které posilují naše svaly. Tvaroh je také bohatý na vápník a při cvičení hodně tohoto minerálu vypotíme. 

Meloun

Pokud někdy budete potřebovat změnit vodu jako nápoj po tréninku, zkuste šťávu z melounu. Protože má málo kalorií a svým vysokým obsahem vody dokáže doplnit zásoby tekutin po tréninku. Meloun může také pomoci našim svalům regenerovat. Za tento účinek ovoce vděčí aminokyselině l-citrulin. Je důležitou složkou bílkovin a má také antioxidační účinek, což znamená, že chrání naše buňky před škodlivými vlivy prostředí.

Zdroj: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2696782/, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6027933/, (3) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7601187/






Celkem 0 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Omeleta s brokolicí

(25 hlasů)

Snídaňové muffiny

(5 hlasů)

Valentýnské tousty

(18 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat