Vše co potřebujete znát o vitaminu E

21.08.2021 | Zdraví

Vitamin E je jedna z nejdůležitějších látek v našem organismu. Vitamin E je souhrnný název pro několik substancí, které nazýváme tokoferoly. Jedná se o vitamin, který se rozpouští v tucích. Ukládá se v tkáních, jako je krevní tuk, cholesterol, kožní tuk a na dalších místech našeho organismu.

Jde o velmi důležitý antioxidant, který je potřebný ke správné funkci mnoha orgánů v těle. To znamená, že pomáhá zpomalit procesy, které poškozují buňky, chrání je a silně napomáhá lidskému zdraví, tudíž je dobré na něj myslet při sestavování svého jídelníčku. Nachází se v mnoha potravinách a můžete jej také zakoupit jako doplněk stravy. Volné radikály, které vznikají z chemických reakcí v těle, jsou základem mnoha chorob, jako je například artritida, senilita a také rakovina. Vitamin E napomáhá buňkám a jejich membránám právě v boji proti těmto radikálům a to hlavně v částech jako je kůže, oči, prsa játra. Další zajímavostí o tomto vitaminu je, že zlepšuje funkci svalů a zabraňuje kardiovaskulárnímu onemocnění.

Pozitivní účinky vitaminu E

Tento vitamin zabraňuje degeneraci svalů a tím pádem i slepotě. Je zjištěno, že při konzumaci společně s vitaminem C a zinkem zlepšuje zrak a snižuje riziko poškození způsobené stárnutím.

Dle studií se ukázal jako dobrý prvek proti stárnutí. Starší lidé by jej tedy měli užívat a to hlavně v jídle, jelikož jako doplněk není tak účinný. Některé studie poukazují na to, že je tento vitamin dobrý proti ztrátě paměti u starších lidí a také bojuje proti vzniku Alzheimerovy choroby.

Je důležitý v prevenci proti rakovině, jelikož bojuje díky antioxidantům proti volným radikálům v těle a tím zabraňuje změny v DNA.

Napomáhá proti srdečním chorobám, zvyšuje průtok krve a snižuje risk infarktu. Nejenže napomáhá v boji proti volným radikálům, ale  díky svým antioxidačním schopnostem zabraňuje vzniku infekcí a toxinů v srdci. Pomáhá udržovat čisté cévy, zlepšit pružnost krevních cév, zabraňuje vzniku sraženin krve a aterosklerotických plaků, které by mohly způsobit žilní trombózu nebo problémy se srdcem.

Imunitní systém je pro člověka velice důležitý, jelikož nám pomáhá proti nemocem, jako je chřipka, nachlazení, rýma a mnoho dalších nemocí. Vitamin E zlepšuje stavbu buněk a tím napomáhá v boji proti volným radikálům a virům v těle.

Urychluje také hojení jizev na kůži, jelikož napomáhá při stavbě buněk. V tomto případě je dobré vitamin E aplikovat přímo na jizvy, jelikož se tento vitamin dobře vstřebá do kůže. Je tedy časté, že vitamin E najdeme téměř v každém výrobku na pleť.

Může přispívat i v boji proti šedinám ve vlasech, jelikož napomáhá ničit volné radikály, které urychlují proces stárnutí buněk. Vitamin E také zlepšuje hebkost a lesk vašich vlasů.

Vitamin E má pozitivní vliv na kůži člověka. Je to silný antioxidant, který zabraňuje vzniku volných radikálů. Ochraňuje buněčnou strukturu a buněčné membrány v kůži. Zároveň má silné protizánětlivé a léčivé účinky, kdy napomáhá k léčení kožních vředů, dermatitidy a akné. Díky těmto vlastnostem vitamin E zabraňuje stárnutí, kůži vyhlazuje a má exfoliační účinky. Zabraňuje u pokožky hyperpigmentaci a podráždění, tudíž chrání kůži i před slunečními paprsky.

Každý člověk potřebuje v těle cholesterol pro správný chod buněk, nervů a hormonů. V normálním stavu je cholesterol důležitý, ale nesmí začít oxidovat, jinak je pro tělo špatný. Vitamin E se ukázal jako velmi dobrý bojovník proti oxidaci cholesterolu, díky svým antioxidačním účinkům. Pokud tedy máte problém s cholesterolem hurá na vitamin E.

Co se stane, když nám vitamin E chybí?

Vitamin E se nachází v mnoha potravinách i doplňcích stravy, takže je vzácné, když někomu chybí. Nedostatek vitaminu E mají lidé, kteří trpí poruchami trávení a mají problémy se správným přijímáním tuků, například u celiakie, cystické fibrózy a pankreatitidy. Dochází k metabolickým a svalovým dysfunkcím, neurologickým poruchám, problémům s koordinací a pohybem, ke špatnému srážení krve, oxidace a předčasného stárnutí tkání a výskytu zánětlivých poruch.

Co se stane, pokud se vitaminem E předávkujete?

Jde o bezpečný vitamin, pokud je podáván orálně, nebo aplikován na kůži. Většina lidí nemá při užívání doporučené denní dávky, která je 15 mg, žádné vedlejší účinky. Vysoké dávky mohou způsobit nevolnost, průjem, křeče v žaludku, únavu, slabost, bolesti hlavy, rozmazané vidění, vyrážky, a modřiny či krvácení. Čím vyšší je dávka, tím větší je riziko závažných vedlejších účinků. Všeho tedy s mírou.

Kde najdeme vitamin E v běžném jídle nejvíce?

Ne každý má rád špenát, ale když chcete něco pro své zdraví udělat a chcete si zvýšit přísun vitaminu E, je dobré jej často jíst, jelikož má hodně vitaminu E a také kalcium. Je dobré konzumovat ho čerstvý bez vaření, jelikož jen tak má dostatek zachovaných vitaminů pro vaše tělo. Pokud hledáte jeden z nejlepších zdrojů vitaminu E, jsou mandle. A pokud vám nevyhovují třeba jako svačinka, dopřát si můžete i mandlové mléko. Kiwi obsahuje přibližně 1,5 mg vitaminu E a je dobré ho zařadit například do vaší snídaně nebo po tréninku. A takové mango je vitaminová bomba, co obsahuje kromě vitamínu E také vitamin A, C a draslík. Jako u všech zdrojů je dobré jíst vše v syrovém stavu bez vaření a pečení pro zachování všech vitaminů v původní podobě. Dalším velkým zdrojem je také slunečnicový a kokosový olej. Samozřejmě hovězí maso, ryby, avokádo, rajčata, brokolice nebo také olivy.

Vitamin E jako doplněk není moc potřeba, když má běžný člověk dostatečný přísun z kvalitní bohaté stravy. Je tedy dobré zařadit do vašeho jídelníčku co nejvíce jídla s vysokým obsahem vitaminu E.

Zdroj: Johanka Mo, medicalnewstoday.com






Celkem 1 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Valentýnska snídaně

(22 hlasů)

Špenátová omeleta

(34 hlasů)

Jarní snídaně s ředkvičkou

(23 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat