Co s tělem udělá vegetariánská dieta

Vegetariánství střevnímu mikrobiomu náramně svědčí. Zlepšuje také náladu a zeštíhluje tělesné křivky. Co se ale týká frekvence vyprazdňování, může vás ledacos překvapit.

Proč se lidé stávají vegetariány? Důvody jsou různé. Zatímco někteří tak obhajují etické zacházení se zvířaty, jiní se chtějí chránit před antibiotiky a růstovými hormony, které maso obsahuje. Motivací jsou samozřejmě i módní trendy a ekologické snahy. Stejně jako zdravotní výhody, protože je tento způsob stravování postaven na rostlinných produktech s cennou výživovou hodnotou. Co všechno vegetariánství udělá s tělem a jak ho může změnit?  

Delší pocit nasycení a štíhlejší křivky

Vegetariáni se ve srovnání s masožravci cítí po svém obvyklém jídle více a déle nasycení, protože jejich talíř obsahuje potraviny bohaté na vlákninu, antioxidanty, vitaminy a minerály. A to je také důvod, proč lépe a rychleji hubnou. Potvrzují to i vědci (1), kteří vypočítali, že váhový rozdíl mezi první a druhou skupinou osob bývá čtyři a půl kilogramu. Že by s tím souvisely i následující řádky? Jistě tu bude spojitost…

Častější návštěvy toalety

Rostlinné stravě překypující vlákninou nelze upřít, že čistí střeva více než důkladně. Vyprazdňování je tedy nejen plynulejší, ale také častější, což nejednoho vegetariánského nováčka může překvapit. Upozorňuje na to i americká specialistka sportovní výživy Liz Applegate, která poukazuje na skutečnost, že ani výrazně větší stolice není žádnou neobvyklou výjimkou (2). A co taková počáteční plynatost? I s tím je třeba počítat, jak zdůrazňuje zase kalifornská výživová poradkyně Michelle Dwyer. „Když zničehonic podstatně navýšíte příjem fazolí, růžičkové kapusty, zelí, chřestu a další syrové zeleniny, můžete mít nafouklé břicho. Zeleninové zdroje vlákniny tedy přidávejte do jídelníčku postupně, anebo je pro lepší stravitelnost upravte na páře,“ doporučuje tato expertka.

Restart střevního mikrobiomu

Střevní mikrobiom se skládá z různých bakteriálních populací, které žijí v trávicím traktu a bývají citlivé na změny a jakékoli podněty. Když účinky vegetariánské a nevegetariánské stravy porovnávala jistá studie (3), vyšlo najevo, že jedlíci masa mají v žaludcích bakteriální mikroby způsobující zánětlivá onemocnění střev i více fekálních žlučových kyselin podporujících infekce. To příznivci rostlinného jídelníčku měli střevní i žaludeční harmonii jako malovanou! A ještě jedno velké pozitivum – z pohledu odborníků jsou vegetariáni méně náchylní ke stresu i úzkosti (4).

Zdroje: (1) www.rd.springer.com/article/10.1007/s11606-015-3390-7, (2) www.besthealthmag.ca/list/vegan-diet-2/, (3) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6172896/, (4) www.researchgate.net/publication/268786961_Vegans_report_less_stress_and_anxiety_than_omnivores






Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Snídaňové muffiny

(12 hlasů)

Toast s gorgonzolou

(35 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat