Po zpracovaných potravinách se tloustne

Mražená pizza, ochucený jogurt, kupovaná pomazánka nebo čokoládová tyčinka. Čím častěji tohle člověk jí, tím více riskujete obezitu. Poznejte děsivé tajemství ultrazpracovaných potravin!

Doba se neustále zrychluje, nároky rostou a času je čím dál méně. A to nejen na vaření! Všudypřítomného spěchu a shonu zištně využívají výrobci ultrazpracovaných potravin, které lákají přijatelnou cenou, atraktivním obalem, dlouhou trvanlivostí i nenáročnou přípravou. Co jejich konzumace ale udělá s tělem? V první řadě ho minimálně zakulatí (1).

Co vlastně jíme a pijeme?

O jaké produkty vlastně jde? Do kategorie ultrazpracovaných potravin patří například mražená pizza, kuřecí nugety, bramborové lupínky, balené pečivo, instantní nudle a slazené limonády. Týká se to i snídaňových cereálií, sladkých tyčinek, margarínů a pomazánek, ochucených jogurtů, konzerv i dietních nápojů. Ač jde o různorodý sortiment ze všech koutů supermarketu, tyto jmenované výrobky mají jednu společnou věc, a to pochybné složení plné tuku, rafinovaných sacharidů a přidaných cukrů, které ošálí chuťové buňky i hormony, jež ovlivňují pocity hladu i sytosti (1).

Není jídlo jako jídlo

Na tuto alarmující situaci upozornila sice menší, byť hodně přísná studie, jejíž průběh i poznatky zveřejnil magazín Cell Metabolism. Její autoři po dobu čtyř týdnů pozorovali oslovené dobrovolníky, kteří konzumovali jak zmíněné ultrazpracované potraviny, tak vyváženou stravu složenou z ovoce, zeleniny, ryb, ořechů, semínek, grilovaného kuřecího masa a vajec. Dlužno dodat, že zúčastnění neměli žádná množstevní omezení – byli instruováni k tomu, aby jedli takové porce, jaké sami chtějí. Co přinesla závěrečná analýza (2)?

Co talíř, to větší pas?

Asi nejvýraznějším zjištěním (2) bylo, že ultrazpracovaná strava vedla monitorované subjekty k přejídání, kvůli čemuž denně přijali v průměru o 500 kalorií více. Chcete-li jasnější obrázek, pak se toto kalorické zatížení promítlo v nárůstu tělesné hmotnosti, a to zhruba o jeden kilogram v průběhu dvou týdnů. Toto značné množství kalorií během relativně krátké doby způsobilo podstatné změny v hmotnosti i skladbě tělesného tuku respondentů. Rozsahem těchto změn jsme byli skutečně překvapeni.

Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7399967/  (2) www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131(19)30248-7






Celkem 1 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Omeleta s brokolicí

(25 hlasů)

Snídaňové muffiny

(5 hlasů)

Valentýnské tousty

(18 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat