Nejlepší regenerační nápoje po cvičení

17.11.2022 | Výživa

Dáváte si ve fitku pořádně do těla? Vodou, kterou vaše tělo vylučuje, když pláčete, potíte se a močíte, ztrácíte vzácné minerály. A ty je třeba nahradit! Jak a čím?

Kde je výdej, tak musí být i příjem. Při fyzické aktivitě a dehydrataci dochází ke ztrátě elektrolytů, minerálů, které jsou nezbytné pro udržení chodu těla (jmenovitě jde o draslík, vápník, hořčík, fosfor, sodík a chlorid). Ať je léto nebo zima, vy je potřebujete, neboť pomáhají orgánům správně pracovat a navíc posilují tělesnou výkonnost. To, že jich máte málo, organismus dává najevo únavou, dezorientací, abnormálním krevním tlakem, nepravidelným dýcháním, nevolností, žízní či mdlobami (1). Jak tomuhle předejít?

Kravské mléko

Kravské mléko je trochu podceňované a opomíjené, tedy aspoň co se týče přítomností elektrolytů, nicméně sklenice mléka tělu dodá 350 mg vápníku, 30 mg hořčíku, 250 mg draslíku a 100 mg sodíku. Kromě toho má zdravou složku sacharidů a bílkovin. Tyto dvě makroživiny mohou pomoci při doplnění energie po tréninku a regeneraci svalové tkáně (2).

Ovocné šťávy

Ano, i ovocné šťávy jsou bohaté na elektrolyty. Pokud si uděláte vlastní, získáte vynikající regenerační nápoj bez přidaného cukru. Kupříkladu takový meloun patří k zázrakům číslo jedna. Šálek (250 ml) melounové šťávy poskytuje 17 mg vápníku, 24 mg hořčíku, 27 mg fosforu, 270 mg draslíku a 3 mg sodíku. Obecně jablečné, pomerančové a třešňové šťávy obsahují draslík, hořčík a fosfor, ale jak je patrné i u melounu, jejich nevýhodou je nízký obsah sodíku (3).

Kokosová voda

Kokosová voda, často známá jako kokosová šťáva, je čirá tekutina, kterou můžete najít ve zralém kokosovém ovoci. Jedna sklenice do těla dostane 58 mg vápníku, 60 mg hořčíku, 48 mg fosforu, 600 mg draslíku a 252 mg sodíku. Ve skutečnosti je právě kokosová voda tím nejlepším nápojem po cvičení, neboť v sobě ukrývá všechny důležité elektrolyty – navíc v dostatečném množství (4).

Smoothies

Smoothie představuje skvělý způsob, jak smíchat mnoho potravin s vysokým obsahem elektrolytů do jednoho nápoje. Ovoce a zelenina, ořechy a semena, luštěniny a mléčné výrobky jsou jedny z nejlepších zdrojů elektrolytů (5). Nemáte po ruce nic z výše uvedeného, nebo se nechcete zabývat správnými poměry a výběrem konkrétních potravin či nápojů? Pak vsaďte na jedno instantní řešení.

Rozpustné tablety s elektrolyty

Elektrolytové tablety, které jsou k dostání v lékárnách nebo fitness centrech, obsahují všechny minerály, které tělo potřebuje, nicméně některé z nich jsou uměle přislazované a mají vyšší počet kalorií. Na druhou stranu se mohou pochlubit širokou škálou jedinečných ovocných příchutí, jako jsou jahody, citron, pomeranč či meloun. Stačí je rozpustit ve sklenici s vodou a vypít (6).

Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6373370/, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7753100/, (3) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8228760/, (4) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7110305/, (5) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5946216/, (6) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33023276/






Celkem 1 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Omeleta s brokolicí

(25 hlasů)

Snídaňové muffiny

(5 hlasů)

Valentýnské tousty

(18 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat