Dvacet kilometrů běhu týdně výrazně omladí cévy

06.11.2022 | Trénink

Lidé, kteří se rozhodnou začít běhat, nemusejí mít mindráky z toho, že jsou pomalí. Dokazuje to jeden poměrně podstatný výzkum.

Vědci z Londýnské univerzity totiž v experimentálním výzkumu (1) prokázali, že i pomalý běh má výrazně pozitivní vliv na zdraví cév a krevní tlak. Osoby, které půl roku běhaly dvacet kilometrů týdně, měly o čtyři roky mladší cévy než před započetím výcviku, a tlak se jim v průměru snížil o čtyři milimetry rtuti.  Autoři studie (1) tvrdí, že čím starší běžec byl, tím byl pozitivní vliv běhu silnější. U starších osob také prospíval srdci a cévám více pomalý běh než sprinty.

Vědci z Londýnské univerzity pak srovnáním vyšetření cév před započetím tréninku a po půlročním tréninku zjistili, že cévy se ve své ztuhlosti omladily o čtyři roky (1).

„To je srovnatelné s účinkem léků na vysoký krevní tlak, z hlediska celoživotního snížení rizika mrtvice to představuje zlepšení o deset procent. Nemusíte být zrovna elitní atlet, aby vám běh prospěl. Nejsilnější účinky byly pozorovány u těch, kteří byli starší a pomalejší běžci,“ tvrdí kardiolog doktor Anish Bhuva z Londýnské univerzity. Podle něj má smysl začít běhat v jakémkoli věku. A vůbec přitom nemusí jít o žádné závodění a egem motivované soutěžení s ostatními. Zdravý je i pomalý běh, když je pravidelný a člověk uběhne kolem dvaceti kilometrů týdně (1).

Lék na srdce? I to zlomené!

Že běhání poziotivně ovlivňuje naše srdce, není nic překvapivého nebo nového. Jenže on podle všeho dokáže pomoci, i když máte srdce zlomené třeba z nešťastné lásky!

Podle americké studie (2) provedené na Rutgersově univerzitě se sídlem v New Jersey definitivní rozchod dvou lidí aktivuje jisté oblasti mozku spojené s fyzickou bolestí. Takže ano, dramatické ukončení vztahu opravdu a nezpochybnitelně bolí. A je úplně jedno, kdo ze zúčastněných aktérů je hlavním viníkem a kdo ke statusu „single“ přišel jako slepý k houslím. I když by se mohlo zdát, že ronit krokodýlí slzy a cpát se zmrzlinou může alespoň lehce zmírnit utrpení, takhle to úplně nefunguje. Daleko lepší metoda proti smutku? Obléct si běžecké oblečení a dát si pěkně do těla!

Z průzkumu (3), který byl publikován v časopise Journal of Neuroscience, jednoznačně vyplývá, že i mírný klus je skvělým prostředkem, jak se s nenadálou životní situací elegantně poprat. Přesně tento pohyb totiž stimuluje produkci chemických sloučenin v mozku, které tlumí fyzické bolesti. Souběžně dochází k „výrobě“ šťastných hormonů neboli endorfinů, jež navozují dobrou náladu.

Zdroj: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4131752/, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3152687/, (3) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3090218/ 






Celkem 1 komentářů

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Cizrnové placičky

(2 hlasů)

Zeleninový guláš s houbami

(2 hlasů)

Vepřový plátek s cuketou

(3 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat