Potraviny výrazně zatěžující metabolismus

Dobré nebo špatné? Odhalíme, které potraviny pozitivně ovlivňují metabolismus nebo jej paralyzují. Protože pokud budete dodržovat tyto zásady, můžete zůstat zdraví a štíhlí dlouhodobě, bez přísné diety.  

Metabolismus si můžete představit trochu jako motor. Jeho úkolem je zpracovávat a přeměňovat živiny, jako jsou tuky, bílkoviny, nebo sacharidy, prostřednictvím biochemických procesů v našich buňkách. A co je pohonnou látkou? Denní jídlo na talíři. Protože to, zda metabolismus funguje „dobře“ nebo „špatně“, není jen otázkou genů: Pokud si vyberete správné jídlo, můžete zahřát a optimalizovat metabolismus – pokud jíte špatně, zablokujete ho a riskujete další kila na vašem těle.

Nejlepší potraviny pro metabolismus 

Voda

Voda sice není skutečnou potravinou, ale pro váš metabolismus je nezbytná. Pití stimuluje celý organismus, tekutina transportuje živiny do buněk a orgánů a odvádí degradační produkty a škodliviny z těla močí a potem. Pokud vypijete doporučené dva litry denně, můžete spálit až 100 kalorií navíc, protože voda zvyšuje energetický výdej. Ihned po probuzení doporučujeme vypít velkou sklenici vlažné vody, abyste aktivovali metabolismus. 

Zdravé tuky

Po tuku se tloustne? Absolutní výživový mýtus, protože tato živina je nezbytná pro zdravé tělo a rychlý metabolismus. Zatímco máslu, smaženému nebo vysoce tučnému masu byste se měli vyhýbat, optimální jsou zdravé a kvalitní tuky, jako jsou omega-3 mastné kyseliny z extra panenského olivového oleje, avokáda, ořechy nebo semínka. Pomáhají tělu vstřebávat vitaminy, přispívají ke zdravé funkci orgánů a příznivě ovlivňují tvorbu hubnoucích hormonů. Aby tělo odbouralo tuky, musí ještě vydat hodně energie, což zase rozproudí metabolismus. Navíc zdravé tuky téměř neovlivňují hladinu inzulinu – což zase podporuje rychlé spalování tuků.

Bílkoviny 

Lehké potraviny bohaté na bílkoviny jako tvaroh, luštěniny, ořechy nebo ryby vás nejen zasytí na dlouhou dobu, ale také podpoří metabolismus. Jedním z důvodů je syntéza bílkovin, při které dochází k budování nebo odbourávání svalové hmoty – k tomu tělo potřebuje energii. Proteiny také stimulují funkci mitochondrií (buněčných elektráren), což přispívá k lepšímu metabolismu a zpracování bílkovin také stojí tělo energii. 

Citrony

V citronech je hodně vitaminu C – a ten působí nejen jako posilovač imunity, ale také jako urychlovač metabolismu v těle. Živina je důležitá pro tvorbu hormonu serotoninu a neurotransmiteru norepinefrinu, které zase stimulují metabolismus a spalování tuků. Citrony také obsahují dostatek draslíku. Minerál má detoxikační účinek na organismus a vyplavuje z těla toxiny. Kromě čerstvě vymačkané citronové šťávy ve vodě můžete použít i borůvky nebo zázvor – obsahují také vysokou dávku vitaminu C, žlutý kořen navíc obsahuje draslík. 

Pálivé koření 

Skořice, chilli, kajenský pepř: Pikantní koření zrychlí metabolismus i spalování tuků. Aktivují proces termogeneze v těle – to znamená, že tělo produkuje teplo a spaluje spoustu extra kalorií a lásky. Pro rychlejší metabolismus přidejte nějaké koření. Nejlepší je vyhnout se mletému prášku a použít zrnka čerstvého koření, které následně umelete.  

Tyto potraviny zatěžují metabolismus 

Cukr

Cukr je z hlediska našeho metabolismu jednou z nejhorších potravin. Bílé krystaly nejenže obsahují spoustu kalorií, ale také způsobují raketový vzestup hladiny cukru v krvi. To také zvyšuje uvolňování hormonů kortizolu a inzulínu, které zase blokují spalování tuků a vychylují celou hormonální rovnováhu. To zpomalí metabolismus. Na cukr je důležité dávat pozor nejen ve sladkostech – ukrývá se i v mnoha hotových výrobcích. 

Rafinované sacharidy

Bílé pečivo, těstoviny, hotové těsto na pizzu – jednoduché sacharidy, které jsou průmyslově upravené, mají na organismus podobný účinek jako čistý cukr. Rychle dodají tělu energii, ale také způsobují silné výkyvy krevního cukru a podporují zánětlivé procesy. To opět narušuje hormonální rovnováhu – která je tak nezbytná pro normální metabolismus – a také způsobuje touhu po jídle.

Hotové výrobky

Hotové výrobky v sobě ukrývají množství cukru, soli, nasycených (= špatných) mastných kyselin a umělých přísad – tělu však téměř nedodají žádné živiny. Kdo si občas dá mraženou pizzu, žádné negativní dopady nezaznamená – na druhou stranu při neustálém používání průmyslově zpracovaných produktů musíte počítat s poruchou metabolismu. Aby opět správně fungoval, musí být jídlo co nejčerstvější a nejpřirozenější, protože tělo pro zdravý metabolismus potřebuje vitaminy a minerály. 

Příliš mnoho masa

Kvalitní maso je skvělým zdrojem bílkovin, ale příliš mnoho může ochromit váš metabolismus. Velké množství masa zpomaluje celkový metabolismus, protože tělo se ho snaží zpracovat.  

Alkohol

Pro podporu metabolismu byste měli hodně pít – ale rozhodně ne alkohol. Luxusní nápoj obsahuje hodně cukru, který zvyšuje hladinu krevního cukru a uvolňování inzulinu a tím brzdí spalování tuků. Alkohol je také považován za jed pro naše buňky a narušuje tak mnoho procesů buněčného metabolismu. Každý, kdo pravidelně sahá po skleničce, proto musí počítat s tím, že jeho metabolismus bude vykolejený, nedokáže se správně budovat ani regenerovat. 

Zdroj: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7231187/ - celý článek






Celkem 0 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Mrkvové rohlíčky

(22 hlasů)

Brokolicová omeleta

(22 hlasů)

Veselá omeleta s jarní cibulkou

(21 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat