Saunováním proti stárnutí pleti a bolestem zad

18.11.2022 | Zdraví

Máte možnost navštívit saunu? Pokud ano, využijte ji a klidně do ní skočte i dvakrát až třikrát týdně. Budete zdravější i krásnější!

Typická sauna je malá, dřevem obložená místnost s regulací teploty, ve které se lehce zpotíte, což vede k fyzickým i duševním výhodám. Mezi ty hojně preferované patří především relaxace a úleva od stresu. Stres, zvlášť ten chronický, ovlivňuje všechny systémy těla včetně respiračního, kardiovaskulárního, endokrinního, gastrointestinálního, nervového a reprodukčního systému. Pobyt v zapařené místnosti tak představuje ideální způsob, jak zapomenout na starosti všedních dní a jednoduše „vypnout“ (1).

Lék na bolesti zad

Lékaři také tvrdí, že sauny mohou pomoci snížit napětí kloubů a svalů, takže je doporučují především těm, kdo trpí bolestmi zad nebo artritidou a revmatem. Bylo také prokázáno, že teplo rozšiřuje a uvolňuje krevní cévy, což zvyšuje průtok krve a celkově zlepšuje kardiovaskulární zdraví. Zároveň dochází k regeneraci svalů po cvičení, proto si saunu nemůže vynachválit kdejaký aktivní sportovec (2).

Čistější pleť jako další benefit

Pravidelný dýchánek v dřevem obložené místnosti je dobrý i pro pokožku. Jak již bylo uvedeno, zvyšuje průtok krve, posiluje kožní bariéru, snižuje zánět, detoxikuje pleť od nečistot z pórů a redukuje hladiny stresového hormonu kortizolu, takže preventivně působí proti akné (3). Tak už se chystáte?

Základní pravidla saunování

Před samotným sauněním snězte něco malého, ale nezaplňujte žaludek. Během saunování se tělo regeneruje a není vhodné ho zatěžovat trávením těžkého jídla. V sauně si z hygienických důvodů vždy sedněte nebo lehněte na čistý ručník. Nedělejte žádné prudké pohyby, aby se vám nezamotala hlava. V průběhu uvolňujte škodlivé látky masírováním pokožky speciálním kartáčem nebo žínkou. Kůže se tak ještě lépe prokrví, póry se otevřou a vyplaví nečistoty (4).

V žádném případě se nepřepínejte, na začátku v sauně zůstaňte jen několik minut a postupně pobyt prodlužujte. (Běžně se doporučuje 10–20 minut v kuse.) Po ruce vždy mějte lahev s vodou a hydratujte se. Pokud máte pocit, že se vám začíná dělat špatně, ihned saunu opusťte. Zároveň mějte na paměti, že sauna není vhodná pro malé děti, těhotné ženy nebo osoby starší 65 let. V pozoru by měli být i ti, kdo trpí závratěmi, hypotenzí, onemocněním ledvin či vysokým krevním tlakem (4).

Zdroje: (1) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30077204/, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7713799/, (3) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3218900/, (4) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4409598/






Celkem 0 komentářů

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Cizrnové placičky

(2 hlasů)

Zeleninový guláš s houbami

(2 hlasů)

Vepřový plátek s cuketou

(3 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat