Procento tělesného tuku je ukazatelem zdraví

Když má člověk tuku málo, dostává na frak jeho imunita i energetická hodnota, přičemž narůstá riziko osteoporózy. Když ho je naopak moc, hrozí pro změnu srdeční choroby a demence. Kolik je tak akorát?

Když přijde řeč na tělesný tuk, mnohým vstávají vlasy hrůzou na hlavě. Vždyť moderní kult štíhlosti bývá neúprosný a nesnese žádné kompromisy! Jenže ať se nám to líbí, nebo ne, organismus nějaké ty tukové zásoby potřebuje. Závisí na nich naše přežití!

Látka, jež prospívá i škodí

Tuk má velký význam, protože chrání orgány a klouby před poškozením, podporuje funkci buněk a zachovává optimální teplotu. Také se podílí na produkci hormonů a usnadňuje absorpci určitých živin. Vidíte sami, že se bez něj nelze obejít. Problém tkví ovšem v tom, že by ho nemělo být moc ani málo. Je-li jeho procento příliš nízké, snižuje se nejen energetická hladina, ale i odolnost vůči nemocem. Také dochází k nepravidelnostem měsíčního cyklu, potížím s reprodukcí a osteoporóze. V opačném případě, tedy takovém, kdy ho je nadměrné množství, přicházejí zase jiné hrozby (1).

O pomoc volá nejen srdce!

Mezi hlavní „tuková rizika“ patří náchylnost ke kardiovaskulárním chorobám i diabetu. Jako by toho už tak nebylo až dost, podle australské studie uskutečněné vysokou školou University of South Australia (2) může zvýšený tělesný tuk způsobit demenci, protože přímo souvisí s úbytkem šedé hmoty mozkové. Ta je nezbytná pro schopnost učení, pozornost, koncentraci i paměť. Jaké hodnoty jsou ideální a tedy i zdravotně bezpečné? Závisí to hlavně na pohlaví.

Něco mezi 8 až 30 procenty

Optimální množství tuku, tedy alespoň u žen, neboť jejich hormonální systém je na něm závislejší, se pohybuje v rozmezí 18 až 30 procent. Překročení této hranice se klasifikuje jako nadváha, a pokud se úroveň dotkne 35 procent, už je to považováno za obezitu. Co se týká mužů, tam je doporučený rozptyl mezi 8 až 20 procenty. S měřením tělesného tuku pomáhají nejen speciální váhy, které touto funkcí disponují, ale i tabulky indexu BMI (3). Nejste-li nakloněni ani jednomu, navštivte svého praktického lékaře a svěřte měření do jeho rukou.

Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6323334/, (2) www.unisa.edu.au/media-centre/Releases/2021/unlocking-genetics-behind-obesity-dementia-and-stroke, (3) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6356293/






Celkem 0 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Jarní snídaně s ředkvičkou

(21 hlasů)

Omeleta s parmezánem

(15 hlasů)

Toasty na česnekovém másle

(24 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat