Šedesátnici by se měli procházet životem

24.08.2022 | Zdraví

S přibývajícím roky se častěji objevují různé zdravotní komplikace. Konkrétně po šedesátce to bývají potíže s pohybovým aparátem, osteoporózou, řídnutím kostí, ale třeba i cukrovkou.  Jsou to signály k tomu, aby člověk seděl na gauči? Určitě ne, naopak je nutné pohybovou aktivitu zvýšit. Jak a čím? Stačí obyčejná chůze!

Ano, tělo už možná neposlouchá tak jako ve dvaceti, nicméně to není výmluva k pasivnímu životnímu stylu. Pro tělo i mysl je vždy výhodný pobyt venku, a co se týče každodenního chození, tak věda poskytuje dost důkazů, proč si i ve vyšším věku nazout pohodlné boty a vydat se na špacír.

Chůze jako pojistka dobrého stárnutí

Chůze je univerzální cvičení, které nikdy nezestárne a je dokonalým společníkem pro lidi starší 60 let. Ve skutečnosti patří k bezproblémovým a žádoucím aktivitám bez rizik. Studie (1) publikovaná v odborném časopise JAMA Internal Medicine potvrdila, že procházka v délce 30 minut denně stačí k tomu, aby si jedinec udržel tělesnou hmotnost a vyhnul se tak nežádoucímu tloustnutí. To ale není jediný benefit, který lze očekávat.

Prodlužuje život

Vědci (2) z amerického Harvardu si stojí za tím, že 4 400 kroků během 24 hodin stačí ke snížení rizika úmrtí. Tamní akademici hlásají, že když noha nohu mine, život se naopak prodlužuje. Podle studie (3) zveřejněné v červnu 2019, za kterou stojí Mayo Clinic, což je významné lékařské a výzkumné centrum, apeluje, že se v tomhle směru počítá hlavně chůze v rychlejším tempu. Ze sledování téměř 475 000 lidí s průměrným věkem 58 let vzešlo, že svižnější chůzí se hlavně u žen prodlužuje délka života až o 15 let. Odborníci ale doporučují začít v tempu pomalejším a podle svého pocitu postupně přidávat na intenzitě.

Pozitivně působí na duševní zdraví

Chůze může prospívat duševnímu zdraví, zlepšovat náladu, snižovat úzkost a depresi, a to dokonce až o více než čtvrtinu. Dřívější výzkumy navíc ukázaly, že starší dospělí mají pravděpodobně řadu zdravotních problémů spojených s chronickými chorobami, jako je rakovina, ale i hypertenze nebo mrtvice. Chůze v těchto případech má preventivní účinek (4).

Udržuje kognitivní funkce

Další studie (5) publikovaná v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences odhalila, že rychlejší chůze zvyšuje velikost hippocampu u starších dospělých. Hippocampus je zodpovědný za tvorbu paměti. Vyzdvihnout se ale musí i fyzická kondice. Kdo pravidelně chodí, má silnější svaly a kosti. A to se hodí v každém věku.

Zdroje: (1) www.jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/485406, (2) www.jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/2734709, (3) www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196(19)30063-1/fulltext, (4) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18562968/, (5) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3041121/






Celkem 3 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Veselá omeleta s jarní cibulkou

(21 hlasů)

Snídaně s malinami

(18 hlasů)

Brokolicová omeleta

(21 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat