Vitamin D je levnou lékárničkou

21.06.2022 | Zdraví

Setkáváme se s ním hned na počátku života, kdy nám ho maminky od 14. dne podávají jako doplněk stravy v podobě kapiček.

Vitamin D je zásadní pro stimulaci aktivity tzv. T-buněk, bez něj nás T-buňky nemohou chránit a onemocníme. Pomáhá v našich tělech udržet optimální hladinu fosforu a vápníku. Stará se nám tedy o správný vývoj kostí, kloubů a zubů. Má vliv i na funkci kardiovaskulárního a imunitního systému. Obsahuje opravdu mnoho pozitivních účinků na náš organismus (1).

Zdroje déčka

Vitamin D, jeden z nejpodceňovanějších vitaminů, který má však hromadu velmi podstatných kladů pro naše zdraví. Proč je vlastně tak opomíjený? Odpověď je jednoduchá. Je volně dostupný, nic nás nestojí, vzniká totiž při pobytu na slunci, takže vzniká domněnka, že není třeba se na něj nikterak soustředit. Obecně se uvádí (2), že největší příjem vitaminu D získáváme ze slunečního záření, konkrétně z UV záření. V tomto případě závisí příjem déčka například na tom, jak jsme daleko od rovníku, nebo jaké je právě roční období. Pokud se tedy nacházíme v naší zemi, je léto a my strávíme hodinu na slunci, měli bychom mít potřebný přísun vitaminu D splněný. Déčko se nachází v rybím tuku, vaječném žloutku, v čistém nepasterizovaném mléce a žampionech. Uměle se také přidává do některých produktů, a jestli něco rozhodně patří mezi doplňky stravy, tak je to právě déčko.

Sluneční vitamin

Vitamin D patří mezi vitaminy rozpustné v tucích. Napomáhá vstřebávání vápníku a fosfátů z trávicího traktu. Z toho je patrné, že je důležitý pro pevné kosti, zuby a má spoustu dalších kladných zdravotních  účinků. Při nepřiměřeně velkých dávkách může být však pro organismus i toxický. Vitamin D se vytváří z chemických látek obsažených v kůži pod vlivem slunečního záření, proto sluneční vitamn. Vytváří se z provitaminu 7-dehydrocholesterolu, což je derivát cholesterolu, jak je zjevné z jeho názvu. Vitamin D je steroidní hormonální prekurzor. Vitamin D, který vzniká, se přesně označuje jako cholekaciferol neboli vitamin D3 (1).

Vitamin D je velmi podceňovanou součástí mikrovýživy. Vitaminu D se přezdívá sluneční vitamin, protože jeho nejlepším zdrojem je právě slunce. Nicméně díky nárokům dnešní doby a v trendech životního stylu, tráví děti i dospělí často na slunci mnohem méně času, než ve skutečnosti potřebují. Vitamin D má mnoho pozitivních účinků pro zdraví, od posilování kostí, pozitivního vlivu na zdraví srdce, posílení imunitního systému, léčby depresí a velkého bojovníka proti vzniku rakovinotvorných nádorů a dále. Jeho deficit má vážné důsledky, a proto je velmi vhodné jej doplňovat. Ideálně samozřejmě pomocí pobytu na slunci a čerstvém vzduchu, ale pokud je potřeba, sáhněte po doplňku, který obsahuje formu D3, která je pro člověka využitelnější (2).

Zdroj: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK441912/, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3356951/






Celkem 0 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Jarní snídaně s ředkvičkou

(21 hlasů)

Omeleta s parmezánem

(15 hlasů)

Toasty na česnekovém másle

(24 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat