Jablečná dieta ušetří tělu zbytečné kalorie

Jak už název napovídá, při jablečné dietě jsou na jídelním lístku jen samá jablka. Je to zdravé? A existují i jiné alternativy? A proč jsou jablka při hubnutí tak důležitá?

Jablečná dieta patří k takzvaným „mono dietám“ a je založená na pozitivních vlastnostech jablek v boji s nadváhou (1). Důvodem je, že jablka jsou nejen perfektním zdrojem vitaminů, ale navíc jsou plné pektinu (2), který dokáže zasytit na dlouho, a draslíku, který má močopudné účinky. A údajně – kdo drží jablečnou dietu, během jednoho týdne dokáže zhubnout až šest kilo.

Jak funguje?

V zásadě existují dvě různé formy jablečné diety. Extrémní varianta, kdy člověk jí opravdu jen jablka, a druhá mírnější, kdy před každým jídlem sníte jablko jako předkrm (3).

Extrémní jablečná dieta

U této extrémní formy diety máte k dispozici asi pět až šest jablek denně. K tomu můžete vypít hodně nekalorické tekutiny, tedy vody a ovocného nebo bylinkového čaje. Nejlépe alespoň tři litry denně. V této podobě slibuje dieta velmi rychlý úbytek váhy od šesti až osmi kilogramů za týden. Ale pozor! Tento enormní úbytek je důsledkem silně zredukovaného přísunu kalorií. Při dodržení této přísné diety se pohybujete na zhruba 500 kaloriích denně a to je hodně pod hranicí doporučeného denního množství (3).

Přesto zastánci extrémní jablečné diety doporučují délku od dvou dnů až po dva týdny. Ovšem jako u každých extrémních diet je i tady jojo efekt téměř zaručen. Jakmile začnete jíst zase normálně, ztracená kila budou zpět. Pokud vůbec, pak byste takovou dietu měli držet  maximálně jen několik dní (3).

Mírná varianta jablečné diety

U mírnější verze jablečné diety jíte jedno až dvě jablka před každým jídlem. A to má hned několik výhod. Ukojíte tím svůj hlad a hlavního jídla pak sníte už méně, takže si s každým jídlem můžete ušetřit dokonce až 200 kcal. Kdo navíc dodržuje zdravou stravu, může takto zdravým způsobem opravdu dlouhodobě zhubnout. V jablkách obsažený vitamin C příznivě ovlivňuje spalování tuků a enzymy podporují látkovou výměnu. A díky velkému množství vlákniny jsou jablka prospěšná i pro zažívání (4).

Samozřejmě nestačí sníst jen jedno až dvě jablka a nic jiného nedělat. Pokud si dáte jablko před šlehačkovým dortem nebo pizzou, jste jakékoli dietě na míle vzdálení a žádné výsledky na sobě neuvidíte. Místo toho byste se měli začít stravovat zdravě, plnohodnotně a vyváženě – základem by měla být vláknina z ovoce a zeleniny, celozrnné výrobky, netučné mléčné produkty, ryby a maso. V zásadě lze říci, že nejlepší je množství kalorií snížit o 200 až 500. Pak zhubnete jistě zdravě a dlouhodobě, i když třeba o trochu pomaleji. Navíc sport třikrát týdně po 30 minutách už dokáže také hodně (4).

Zdroj: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4443546/, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8433104/, (3) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29630462/, (4) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5691708/ 






Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Cizrnové placičky

(2 hlasů)

Zeleninový guláš s houbami

(2 hlasů)

Vepřový plátek s cuketou

(3 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat