K podpoře zdraví stačí překvapivě nízký počet denních kroků

Pokud jde o to, kolik kroků denně bychom měli ujít, letité doporučení začíná i končí na čísle deseti tisíc. I pro vás je to trochu přehnané a nesplnitelné? Tak zkuste zdolat jen čtyři tisíce, ono to možná úplně stačí!

Všude se mluví a píše o tom, že sedavý životní styl je zhoubou moderní populace. Má to svůj důvod, protože nadmíra sezení se dává do spojitosti s nadváhou, zvýšeným rizikem srdečních chorob a celkově špatným zdravím. Dokonce se odhaduje, že na celém světě vlivem nedostatečné fyzické aktivity ročně zemře více než tři miliony jedinců (1). A přitom je prevence tak jednoduchá! A máme ji ve vlastních rukou, respektive nohou.

Chůze jako lék na všechno

I zcela obyčejná procházka má neobyčejně léčivé vlastnosti. Prokazatelně prospívá nejen srdci, ale i imunitě, kostem, kloubům, hormonům i psychice (2). I proto má chůze pověst zaručeného léku na dlouhověkost. Jak je to s dávkováním? Jistě jste slyšeli o nutnosti každodenního zdolání deseti tisíc kroků, což je, co si budeme povídat, pro mnohé naprosto nepředstavitelná meta. Naštěstí to s ní ale vůbec není tak horké, jak se tvrdí. K podpoře celkové kondice i omezení pravděpodobnosti předčasného úmrtí totiž není třeba ujít tolik tisíc kroků. Jejich nově stanovený počet vás asi hodně překvapí!

Nechali jsme se utáhnout na vařené nudli?

Omílané pravidlo desetitisícovky se začíná propadat do hlubin zapomnění. Může za to studie (3) zveřejněná v magazínu European Journal of Preventive Cardiology, která se na souvislost mezi počtem denních kroků a menším rizikem dřívějšího skonu zaměřila asi jinak, než předešlé výzkumy. Jak jinak si vysvětlit její poznatky, z nichž jednoznačně vyplývá, že obrovský zdravotní přínos přichází už s pouhými čtyřmi tisíci kroky denně, což není ani polovina stávajícího doporučení? Ano, i takovouto troškou se dá přidat do pomyslného mlýna, který hrozbu chronických chorob doslova semele! Není to dobrá zpráva?

Zdroje: (1) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33198717/, (2) www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/walking-for-good-health, (3) www.academic.oup.com/eurjpc/advance-article/doi/10.1093/eurjpc/zwad229/7226309?login=false






Celkem 0 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Vejce s bylinkovou solí

(26 hlasů)

Snídaňové muffiny

(12 hlasů)

Omeleta s brokolicí

(26 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat