Cvičení pro posílení těla i mozku

K lepší paměti i prevenci závažných duševních poruch a chorob se můžete dopracovat i cvičením. V tomto směru je přínosný tanec, stejně jako obyčejná chůze nebo cyklistika!

Není žádnou novinkou, že cvičení neprospívá jen tělesným křivkám, ale i mozku. Pozitivní spojení mezi fyzickou aktivitou, brilantní kognitivní výkonností a prevencí neurodegenerativních poruch již prokázalo mnoho na sobě nezávislých studií. Dle jejich poznatků i Světové zdravotnické organizace bychom sportu měli věnovat 50 minut třikrát týdně, což je velice přínosné pro prefrontální kůru, která má na starosti kognici, krátkodobou paměť i výkonnou funkci mozku (1). Na které konkrétní činnosti se dá spolehnout?

K duševnímu zdraví se můžete protančit

Nenechte si ujít lekci zumby či salsy. Anebo své boky rozvlňte pěkně o samotě, a to třeba v obýváku. Tanec je zábavný, osvobozující a v neposlední řadě také léčivý. V závěrech jisté rozsáhlé studie (2) zveřejněné v magazínu New England Journal of Medicine se uvádí, že kromě zpevnění svalů nabízí i pomoc v prevenci demence. Nelze opomenout ani to, že tlumí stres a omezuje pravděpodobnost osteoporózy. Jaké další aktivity jsou v tomto směru přímo zázračné?

Cyklistiku mozek miluje

Cyklistika je vhodná pro všechny ročníky i váhové kategorie, protože nezatěžuje klouby. A že se při ní skvěle hubne, o tom není pochyb! Při rychlosti 12 km/h může osoba vážící kolem 70 kilogramů spálit až 400 kcal. Ostřejší tempo v podobě 20 km/h už ale dokáže tělo připravit o průměrně 650 kcal. Jízda na kole má i obrovské kognitivní výhody, což je také důvod, proč se doporučuje i pacientům s Parkinsonovou chorobou. Působí totiž proti negativním mozkovým změnám i zánětům, čímž k psychickému zdraví hodně přispívá (3).

Chůze nese ovoce

Obyčejná chůze má bezpočet fantastických pozitiv a účinků na zdraví. Podle dosavadních odborných poznatků zlepšuje paměť i celkovou mozkovou kondici, a to nejen u starších dospělých. Kolik kroků denně byste měli ujít? Čím více, tím samozřejmě lépe, ale naprostým základem jsou nějaké čtyři tisíce, domnívají se lékaři (4).

Zdroje: (1) www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity, (2) www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa022252, (3) www.researchgate.net/publication/263131632_Moderate-intensity_interval_training_increases_serum_brain-derived_neurotrophic_factor_level_and_decreases_inflammation_in_Parkinson's_disease_patients, (4) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6461048/






Celkem 0 komentářů

Reklama

Tip na oběd

Více tipů

Sýrová roláda

(1 hlasů)

Svíčková na smetaně

(2 hlasů)

Želví maso

(2 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat