Vibrační stroj si s hubnutím příliš nerozumí

15.07.2022 | Trénink

Když rozvibrujete své tělo, nebo jen některé jeho partie, dá se hluboko usazený tuk na ústup? Dobrá otázka, na kterou je i věda krátká. Moc šancí tomu ale nedávejte.

S vibračními deskami a plošinami se roztrhl pytel. Prý snižují podíl tělesného tuku. Co je na tom pravdy? Ukázalo se, že tohle vibrační „lechtání“ je sice přínosem pro fyzické zdraví, ale pokud jde o hubnutí, není přehnaný optimismus na místě.  

Zná ho fitko i soukromý obývák

Celotělové vibrace se používají již od 60. let minulého století s myšlenkou, že pomohou předcházet úbytku kostní hmoty a udržovat svalovou sílu. Třeba americká NASA je doporučovala astronautům s ohledem na jejich nedostatek pohybu ve vesmíru (3). Vibrační stroj na celé tělo můžete najít v místní posilovně nebo si jej můžete koupit pro domácí použití. Zastánci tvrdí, že pouhých 15 minut denně při frekvenci třikrát týdně může pomoci při hubnutí a spalování tuků (1). Vibrační plošiny zlepšují hustotu kostí a jsou prevencí osteoporózy. Mezi další výhody těchto strojů patří zlepšení rovnováhy (2).

Když se chcete rozehřát

U starších osob mohou vibrace působit proti ztrátě svalové síly spojené s rychlým úbytkem svalové hmoty, která přispívá ke zvýšení výskytu pádů a křehkosti kostí. Využívat je ale pochopitelně mohou i elitní sportovci. Vibrační plošiny zahřívají svaly před intenzivním tréninkem a údajně mají pozitivní účinky i na krevní tlak (4).

Jídlo dělá hodně

Bylo prokázáno (5), že vibrace celého těla poskytují zdravotní výhody, jako je zvýšená svalová síla a výkon, hustota kostí a rovnováha. Proto mohou vibrace působící na celé tělo hrát roli v kondičních programech, a to včetně tréninku odporu a kardiovaskulárního tréninku. 

Pokud se vám osobně nedaří svou tělesnou hmotnost redukovat, máte problémy se stravovacími návyky nebo motivací, promluvte si s výživovým poradcem, dietologem či motivačním koučem, který vám pomůže najít cestu k obnovení zdravého vztahu se sebou samými. Jakékoli pomocné berličky do svého denního režimu můžete přizvat kdykoli později (6). 

Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6944803/,  (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1725325/pdf/v039p00585.pdf, (3) www.en.wikipedia.org/wiki/Whole-body_vibration, (4) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8226869/, (5) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6291875/, (6) názor autora






Celkem 1 komentářů

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Cizrnové placičky

(2 hlasů)

Zeleninový guláš s houbami

(2 hlasů)

Vepřový plátek s cuketou

(3 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat