Mírné cvičení pro výrazné hubnutí

19.09.2022 | Trénink

Mezi mladými lidmi stále roste obliba velmi intenzivních a fyzicky extrémně náročných pohybových aktivit. Jenže ne všichni jsou z nich tak na větvi jako snadné oběti zavádějících reklam. Vědci z anglického Bathu totiž tvrdí, že podle experimentální srovnávací studie se při mírnější pohybové aktivitě pomůže zhubnout stejně a sníží se stejné množství cholesterolu.

Ve studii (1) sledovali osmatřicet osob průměrného věku dvaapadesát let. Dotyční měli sedavé povolání a před studií nesportovali. Všichni měli nadváhu či byli obézní. Vědci u všech nastavili běžnou dietu s omezením konzumace alkoholu a hlídáním kalorií v potravě. Všichni cvičili pětkrát týdně. Část intenzivně, část mírnou pohybovou aktivitou. Před, během a po sledovaném období byl u všech měřen objem tuků v podkoží, krevní cukr, rezistence vůči inzulinu a také obsah cholesterolu v krvi.

U obou skupin se zlepšila reakce tkání na inzulin a hladina krevního cukru, také došlo ke snížení krevního tlaku, hladiny cholesterolu a množství tuku v podkoží. Ale mezi oběma skupinami v tomto nebyl žádný výrazný rozdíl.

Tři týdny zvýšené intenzity pohybu a cvičení s omezením příjmu potravy mělo obecně dramaticky pozitivní vliv na zdraví účastníků a klíčové geny v tukové tkáni. Nicméně naše data dokazují, že na čem záleží, je to, kolik kalorií se spálí při cvičení celkem, ne to, jak intenzivní cvičení bylo,“ vysvětluje doktor Jean-Philippe Walhin z University of Bath.

Není tedy pravda, že když člověk cvičí mírnou formou pohybu déle, nedosáhne takových účinků, jako když se pohybu věnuje intenzivně kratší dobu. Není podstatné, jak intenzivně cvičí, podstatné je, aby při méně intenzivním pohybu cvičil déle a spálil dost energie.

„Výhody zvýšení pohybu a snížení příjmu kalorií stravou byly zcela zřejmé, ale většinou zcela nezávislé na intenzitě cvičení,“ dodal spoluautor doktor James Betts.

Snadný a zdravý pohyb? Chůze!

Že nejste zrovna nadšenec silových či namáhavých sportů? Pak vsaďte na pohyb člověku nejpřirozenější - chůzi (2). Nejenže při ní spálíte kalorie, ale navíc výrazně prospějete svému zdraví.

Briskní chůze patří k tomu nejzdravějšímu mezi pohybovými aktivitami, jimž se člověk může denně věnovat. Navíc se jedná o pohyb bezpečný, který extrémně nenamáhá klouby a šlachy. Pětadvacet minut rychlé chůze denně podle britských vědců prodlouží život až o sedm let (3).

„Naše studie (3) je vědecky velmi relevantní. Naznačuje, že když lidé cvičí pravidelně, můžou zpomalit výrazně proces stárnutí. Nikdy se nevyhneme tomu, že zcela zestárneme, ale můžeme oddálit čas, kdy se staneme starými. Můžeme vypadat mladší, když je nám sedmdesát, a můžeme žít aktivně do devadesátky. Cvičení vám přikoupí tři až sedm let života. Je to antidepresivum, zlepšuje kognitivní funkce a máme teď už důkaz, že může zpomalit nástup demence,“ tvrdí profesor kardiologie Sanjay Sharma z Londýna.

Zdroj: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5210391/, (2) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9181668/, (3) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8841590/






Celkem 1 komentářů

e
28.09.2022
e

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Veselá omeleta s jarní cibulkou

(21 hlasů)

Snídaně s malinami

(18 hlasů)

Brokolicová omeleta

(21 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat