Na depresi zabírá cvičení lépe než léky plné chemie

25.03.2023 | Psychika

Podrážděnost, hněv, smutek, beznaděj, prázdnota, únava, vyčerpání, strach, nespavost, ztráta zájmu o práci, studium, volnočasové aktivity i své blízké. Toto jsou některé z projevů deprese, s níž hlásí zkušenosti miliony lidí po celém světě. Tušili jste, že se dá zkrotit cvičením?

Deprese je fenoménem dnešní doby (1). Tradičně předepisovaná léčba, jako je medikace a kognitivně behaviorální terapie, samozřejmě může být v některých případech extrémně účinná, ale nová studie (2) vědců z jižní Austrálie navrhuje docela jinou věc. Pohyb!

Intenzivní fyzické cvičení jako lék

Akademici z nejsuššího státu Austrálie, k němuž náleží třetí největší ostrov kontinentu: Klokaní ostrov, shromáždili více než 1 000 výzkumných studií s celkovým počtem téměř 130 000 účastníků. Zjistilo se, že 150 minut (2,5 hodiny) fyzické aktivity týdně významně snižuje depresi, úzkost a splíny – tedy aspoň v porovnání se standardními možnostmi léčby, a to včetně medikace (2).

Studie (2) také zjistila, že čím vyšší je intenzita cvičení, tím silnější je samotné duševní zdraví. To znamená, že běh bývá lepší než rychlejší chůze a spinnnig se v tomto světle oproti józe jeví jako vhodnější. Občasné cvičení je však absolutně k ničemu. To nejdůležitější, na čem záleží, je vůle a důslednost.

Jak často se hýbat?

Bylo zjištěno (2), že pravidelné cvičení po dobu šesti až dvanácti týdnů má mnohem větší přínos pro dlouhodobé duševní zdraví než kratší dávky. Ale proč tomu tak je? Krátkodobě se dopamin a endorfiny uvolňují ihned po cvičení, což má pozitivní vliv na náladu.

Z dlouhodobého hlediska cvičení podporuje změny v reakcích mozku, které pomáhají se stabilitou duševního stavu, kognitivními schopnostmi a zvýšenými imunitními funkcemi. Pravidelné cvičení také vede ke zlepšení spánku (který je kritický pro léčbu deprese a úzkosti) a také ke zvýšení sebevědomí. To proto, že člověk neustále posouvá své limity a postupně je hrdý na výsledky a výkony, kterých dosáhl (2).

Češi – národ lenochů?

I když jsou nová data zjevně vítanou zprávou pro všechny, kdo se potýkají se špatnou náladou, věc se má tahle. Homo sapiens je prostě líný. Jednou týdně podle průzkumu, který pro MultiSport Index zrealizovala agentura NMS mezi více než 3 000 respondenty, v roce 2021 sportovalo 53 procent Čechů. Třikrát týdně se pohybuje pouze 22 procent tuzemské populace. Třetina Čechů nesportuje vůbec (3).

Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK430847/, www.bjsm.bmj.com/content/early/2023/03/02/bjsports-2022-106195, (3) www.multisport.cz/wp-content/uploads/2022/04/Whitepaper-_MultiSport_Index_2022.pdf






Celkem 1 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Toasty s rajčaty

(24 hlasů)

Tousty k snídani

(41 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat