Oblíbené kafíčko pijte tak, abyste kvůli němu nepřibrali

22.11.2023 | Hubnutí

Co do kávy dávat a co naopak ne? Pokud si hlídáte váhu, dejte si pozor na jednu zásadní přísadu, kvůli které můžete přibrat nejen v bocích! O kolik?

Nelíbí se vám představa černé kávy, i když se pořád dokola opakuje, že je nejzdravější? Žádný strach, klidně si do ní přidejte mléko, na tělo to nemá vliv. Ve skutečnosti nová studie publikovaná v odborném časopise American Journal of Clinical Nutrition (1) potvrdila, že přidání mléčného krému není významně spojené se změnami hmotnosti. Vědci však zjistili, že u cukru to pochopitelně neplatí. Tohle jsou konkrétní data, která vás překvapí!

Jen jedna lžička. Ani o trochu víc!

V průměru bylo pití neslazené kofeinové kávy spojeno s mírným snížením hmotnosti během čtyřletého období. Přidání jedné čajové lžičky cukru do kávy denně však v rámci experimentu vedlo ke skromnému přírůstu hmotnosti 0,09 kilogramu během čtyř let. Přísun smetany nebo mléka však tělesnou hmotnost skutečně nezměnilo, což potlačuje myšlenku, že jakékoli dochucování kávy je nežádoucí (1).

Akademici proto podotýkají, že pokud si kafíčko sem tam osladíte, zatímco jinak preferujete zdravou stravu a pohyb, není tento způsob konzumace černého zlata kontraproduktivní. V opačném případě, tedy za předpokladu, že se u vás cukřenka nezastaví, nahráváte tím riziku obezity, metabolickému syndromu a různým zánětlivým onemocněním (1).

Tipy na vybudování zdravých návyků

Káva je plná fytonutrientů, takže může zlepšit kardiovaskulární zdraví (2), podpořit metabolismus a zabránit kognitivnímu úpadku. Pro jistotu však používejte přírodní sladidla, mezi které patří med, javorový sirup, kokosový cukr, stévie či vanilkový extrakt. Zároveň zkontrolujte další přísady od sušených smetan po mléko. Na štítku je uvedeno množství obsaženého tuku i cukru. Pokud si nejste jistí, rozhodněte se pro neslazené mléko. Někdo si rád přidává i kolagen či proteinový prášek. Výsledkem bývá i krémová textura.

Zdroje: (1) www.ajcn.nutrition.org/article/S0002-9165(23)66170-2/fulltext, (2) www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0033062018300392?via=ihub






Celkem 0 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Špenátová omeleta

(34 hlasů)

Omeleta s našlehanou ricottou

(21 hlasů)

Kokosové lívance

(29 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat