Přírodní sladidlo agáve sirup pod drobnohledem

30.11.2023 | Hubnutí

Agávový sirup je přírodní sladidlo pocházející z rostliny agáve, která roste především v Mexiku. Díky své výrazné chuti a všestrannému využití si získal oblibu jako zdravější alternativa tradičních sladidel. Jaké výhody přináší jeho konzumace a co je dobré o něm vědět?

Základní informace

Sirup agáve se vyrábí z mízy různých druhů rostlin agáve, nejčastěji z modré agáve. Proces zahrnuje extrakci mízy nebo šťávy, její zahřátí za účelem rozkladu složitých sacharidů na jednoduché cukry a následné přefiltrování a zahuštění tekutiny, čímž vznikne sirup s konzistencí podobnou medu. (1)

Sirup má jemnou, neutrální chuť s jemným nádechem karamelu a hladkou konzistencí. To z něj činí univerzální sladidlo, které lze použít v různých receptech, aniž by přebilo chuť pokrmů nebo nápojů. Je třeba poznamenat, že intenzita chuti se může lišit v závislosti na způsobu zpracování a druhu použité rostliny agáve. (2)

Výhody konzumace

Agávový sirup má ve srovnání s tradičními cukry nižší glykemický index, což znamená, že způsobuje pomalejší a stabilnější vzestup hladiny cukru v krvi. Tato vlastnost může být zvláště výhodná pro osoby, které se snaží hlídat si hladinu cukru v krvi. Navíc je vhodnou veganskou alternativou medu. Díky své tekuté formě se agávový sirup snadno přimíchává do nápojů, dresinků, marinád a pečiva. Usnadňuje vám to tak proces vaření a přípravy vašich oblíbených pokrmů. (3)

Agávový sirup se snadno rozpouští v horkých i studených nápojích, jako je čaj, káva a koktejly. Navíc v receptech na pečení může být použit jako náhrada běžného cukru. Pokud máte rádi omáčky, určitě v nich využijete tento chutný sirup, který může vylepšit chuť omáček, dresinků a marinád a zároveň dodat vyváženou sladkost. Když už zmiňujeme sladkou chuť, nemůžeme zapomenout na chutné dezerty s agávovým sirupem.  Využít ho můžete při pečení, jako přeliv na palačinky nebo na dochucení řeckého jogurtu. (4)  

Na co si dát pozor

I když je agávový sirup zdravý, nic to nemění na faktu, že je kalorický. Nezapomeňte tedy důkladně kontrolovat porce, aby se zabránilo nadměrnému příjmu kalorií a následnému nárůstu hmotnosti. Agávový sirup má přirozeně vysoký obsah fruktózy, což může být při nadměrné konzumaci problematické. Strava bohatá na sladidla s vysokým obsahem fruktózy může mít vliv na zdraví metabolismu. Raději s agáve sirupem zacházejte s opatrností a přistupujte k němu jako ke každému jinému sladidlu. (5)

Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9222424/, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9222424/, (3) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9222424/, (4) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9222424/, (5) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9222424/






Celkem 0 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Špenátová omeleta

(34 hlasů)

Omeleta s našlehanou ricottou

(21 hlasů)

Kokosové lívance

(29 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat