Úspěch japonské diety Hara Hači bu je v dávkování jídla

Hara Hači bu – to není zaklínadlo, ale japonský název způsobu stravování. A jakkoli složitě může pro nás Evropany znít, je vlastně velmi jednoduchý. A slibuje dlouhověkost.

Hara Hači bu – co zní jako zaklínadlo z dětské knížky, je ve skutečnosti japonský název, který v doslovném překladu znamená „osm částí z celkem deseti“. Jeho smysl je ovšem: naplň svůj žaludek jen na 80 %. Tímto pravidlem se řídí obyvatelé japonského ostrova Okinawa, kteří statisticky patří k nejstarším obyvatelům světa (najdete zde neobvykle mnoho stoletých). Ve výživě tedy pro ně hraje správné množství enormně důležitou roli (1).

Jak vzniklo Hara Hači bu

Svůj základ má Hara Hači bu v dobách, kdy potravin nebyl dostatek a bylo nutné s nimi správně naložit. Původně šlo tedy v první řadě o přežití než o jakoukoliv touhu zhubnout. Naopak v dnešní době může tento způsob k pomoci k tomu, udržet si správnou váhu a to až do vysokého věku. Nejde o hladovění nebo počítání kalorií, ale o to, jíst jen tolik, abyste už neměli hlad. Místo toho, aby se člověk najedl dosyta. Tím dokážeme lépe vnímat svůj vnitřní pocit hladu, jíst uvědoměleji a intuitivněji (2).

Co Japonci mají rádi

Sice u metody Hara Hači bu nejsou žádné potraviny zakázané, ale i obyvatelé Okinawy mají svoje velmi oblíbené potraviny. Lidé na Okinawě, a to především právě ti starší, jí denně vepřové maso. Vždy v malém množství, většinou jen okolo 30 až 70 gramy, ale s železnou pravidelností. Kromě toho milují Japonci na Okinawě také sladké brambory, ryby, tofu a ča (3).

Zdroj: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6125071/, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8879056/, (3) www.health.clevelandclinic.org/dont-eat-until-youre-full-instead-mind-your-hara-hachi-bu-point/






Celkem 0 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat