Hubnutí po padesátce má jasně daná pravidla

21.01.2023 | Hubnutí

Jste již ve věku, kdy jdou kila dolů opravdu těžko? A každý rok navíc je to větší a větší trápení? Hubnutí po padesátce má totiž svá pravidla. Dodržovat je opravdu stojí za výsledek.

Nicméně to neznamená, že byste na pokusy o zbavení se přebytečných kilogramů měla rezignovat. Nadváha či obezita mohou zhoršovat váš zdravotní stav a často být i příčinou nejrůznějších nemocí. Jak tedy zhubnout, i když už jste na narozeninovém dortu sfoukla pomyslných pět desítek svíček? Změnou jídelníčku a větší "porcí" pohybu to jen začíná!

Nevažte se, měřte se

Hubnutí po padesátce už není o kilogramech, ale o centimetrech (tedy ideálně by to tak mělo být v každém věku, ale u vás je to skutečně důležité). Velmi často totiž ženy kvůli nevhodně zvolené dietě hubnout svaly, nikoli tuk, což u vás může být nebezpečné. Naopak se může stát, že pokud budete hubnout zdravě a úspěšně, mohou jít kila nahoru – svalová hmota je totiž mnohem těžší než tuk (1, 2). Jak tedy poznat, zda jste ve svých snahách úspěšná? Pomůže vám obyčejný krejčovský metr. S ním si měřte pravidelně obvod pasu a boků.

Vsaďte na vodu

Pitný režim bývá často slabou stránkou řady žen středního a vyššího věku. Jak stárneme, klesá přirozená schopnost našeho těla cítit žízeň, a tak se ozve až v případě, kdy jsme skutečně dehydratované (a to už může být nebezpečný stav). Navíc mnoho žen má obavy, že když bude hodně pít, přidají se potíže s močením a inkontinencí (mimochodem, opak je podle lékařů pravdou) (3).

Dostatek vody je pro hubnutí skutečně klíčový. A tak pamatujte – nezáleží na věku, ony dva litry denně jsou minimem i pro vás. Nejenže vás udrží hydratované, ale pomohou z těla odplavit toxiny, zlepší metabolismus a sníží chuť k jídlu (3).

Přidejte posilování

Často se stane, že samotné cvičení nestačí. Měla byste proto do svého „cvičebního plánu“ přidat také pravidelné posilování. Proč? Svaly jsou energeticky náročnější než tuky, a tak díky nim vaše tělo spálí více kalorií (zjednodušeně řečeno). Navíc s postupujícím věkem svalů ubývá (pro představu – v 50 letech máte o 20 procent svalové hmoty méně, než když vám bylo 20), a tak je potřeba na nich zapracovat.

Vyplatí se vhodný typ posilování konzultovat s odborníkem, který zhodnotí váš zdravotní a fyzický stav a doporučí aktivitu přímo pro vás.

Dopřejte si proteiny

Lidé středního a vyššího věku mívají často ve stravě nedostatek kvalitních proteinů. A tak přehodnoťte svůj jídelníček. Zaměřte se v něm na zdravé zdroje bílkovin, například v podobě libového masa (ideálně drůbeží nebo hovězí), ryb, ale také vajec nebo luštěnin, tofu či mléčných výrobků. Pamatujte, že záleží hlavně na kvalitě, nejen kvantitě (4)!

Buďte trpělivá

Navzdory výše napsanému se může stát, že i když změníte stravu a začnete se více a správně hýbat, nedostaví se očekávané výsledky tak rychle, jak byste si představovala. To je ale zcela přirozené a nesmí vás to od vašeho bohulibého záměru odradit! Vaše maminka totiž měla vážně pravdu – hubnout po padesátce je o dost těžší, než když je vám něco přes dvacet. Pomalejší metabolismus, hormonální změny, často i přece jen o trošku horší pohyblivost, to vše hraje proti vám. Na druhou stranu máte jistě silnou vůli a životní zkušenosti, jež vám ve vašem odhodlání pomohou a nedovolí vám se vzdát (5).

Zdroj: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK221839/, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7468767/, (3) www.nutricionhospitalaria.org/articles/02746/show, (4) www.academic.oup.com/ajcn/article/101/6/1320S/4564492?login=false, (5) názor autora






Celkem 1 komentářů

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Mrkvové rohlíčky

(22 hlasů)

Brokolicová omeleta

(22 hlasů)

Veselá omeleta s jarní cibulkou

(21 hlasů)

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat