Za chůzi pěšky vám poděkuje tělo i mozek

26.07.2021 | Zdraví

Auto je sice rychlé přibližovadlo, ale saháme po něm i v situacích, kdy to není úplně nutné. A tím samozřejmě trpí i naše zdraví. Proč bychom měli zase začít chodit pěkně po svých?

Ze všech stran slýcháme, jak nám chybí pohyb (co víc, moc dobře si to sami uvědomujeme – do práce se vozíme, tam většina z nás prosedí 10 hodin v kuse a pak zase jedeme domů). Přitom podle mnoha odborníků by stačilo, kdybychom se více věnovali chůzi. Každý den pouhopouhých 30 minut. Proč?

Cukr v klidu

Nedávný výzkum uveřejněný v odporném časopise Diabetologia ukázal, že lidé s diabetem 2. typu, kteří stráví hodinku střídáním pomalé a rychlé chůze (vždy po třech minutách), sníží hladinu svého cukru v krvi. A to zdaleka není jediné, co chůze dokáže!

Mozek v kondici

Další studie pak prokázala, že obyčejná chůze působí pozitivně i na náš mozek. Stačí třikrát týdně 40 minut chůze a zlepší se celá řada funkcí tohoto veledůležitého orgánu včetně paměti a schopnosti soustředění.

Pořádně do těla

Nemyslete si, že obyčejná chůze není plnohodnotný sport. Stačí střídat rychlou s pomalou, vybírat si cesty ve složitějším terénu (nemusíte utíkat, abyste se do kopce zadýchali)… Zkrátka půlhodinku procházení se po večeři můžete proměnit v takový malý „chodící“ trénink.

Všechny svaly v akci

Když si ještě pořídíte hole na tzv. nordic walking, který je v posledních letech velmi oblíbený, a naučíte se s nimi správně zacházet, zapojíte při chůzi prakticky celé tělo. I jeho horní polovinu, jež při klasické chůzi spíše zahálí.

Bez omezení

Chůze je snad nejpřirozenější pohyb, jímž nás příroda vybavila. Můžeme ji provozovat v každém věku – od dětského až po seniorský. Neničíme si při ní žádné klouby nebo svaly a vazy, nepotřebujeme žádné speciální vybavení (kvalitní a pohodlné tenisky stačí), nemusíme utrácet za trikoty a dresy. Zkrátka překážek, jež by nám v chůzi (kromě vlastní pohodlnosti) bránily, u zdravého člověka moc nenajdete.

Za každého počasí

Ruku na srdce – většina z nás nepůjde ven sportovat nebo běhat, pokud za okny padají trakaře nebo leje jako z konve. Ale chůzi můžete provozovat opravdu kdykoli. Stačí se jen teple obléknout, popadnout pláštěnku nebo deštník a nepromokavé boty a můžete vyrazit. A co víc, ono takové procházení se mezi tančícími vločkami nebo kapkami deště má své kouzlo.

Snadné objevování

Chůze má i další výhody. Tak například díky ní můžete objevovat krásy svého okolí, o kterých jste dosud neměli tušení. A je jedno, jestli bydlíte ve městě nebo na samotě u lesa. Určitě budete překvapeni, kolik krásy se celé ty roky ukrývalo na místech, která jste ve spěchu každý den míjeli a nevěnovali jim pozornost!

Zdroj: diabetologia-journal.org, healthline.com






Reklama

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat