Malá zázračná chia semínka

31.12.2021 | Výživa

Chia semínka u nás před několika lety ještě málokdo znal. Teď ale zažívají boom. Odkud pocházejí, čím jsou tak zvláštní a k čemu se dají použít?

Máme pro vás i dva jednoduché a zdravé recepty, které zvládne každý.

Původ a jedinečnost chia

Chia semínka mají svůj původ v Jižní Americe, pochází z rostliny šalvěj hispánská, lat. Salvia hispanica, která dorůstá až jednoho metru a kvete modře nebo fialově. Semínka jsou drobná, velikostně asi jako mák, černé nebo bílé barvy. Řadí se dokonce mezi superpotraviny. Čím jsou tak jedinečná? Obsahují téměř dokonalý poměr prospěšných omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Kromě toho jsou zdrojem bílkovin a vlákniny. Z minerálů obsahují vápník, fosfor, hořčík a mangan, v menší míře zinek, draslík a vitaminy B. Obsah vápníku je vysoký, předčí většinu mléčných výrobků. Chia semínka jsou přirozeně bezlepková, pěstují se většinou organicky, a proto mohou být součástí většiny způsobů stravování. Semínka také pomáhají udržovat stabilní hladinu cukru v krvi, jsou tedy výborná při hubnutí nebo sportu.

Jak pracovat s chia v kuchyni

Díky vláknině mohou chia semínka nabobtnat, ve vodě svůj objem zvětší až 12krát a mění se v jakýsi gel. Jíst se mohou syrová, ale neměla by se nikdy konzumovat suchá, žádoucí je nechat je namočit v kaši, šťávě, mléce, jogurtu nebo jiných tekutinách. Dokonce se hodí do pekárenských produktů. V jídlech mohou nahradit zahušťovadla a v mnoha receptech nahradí i vejce. Doporučuje se konzumovat 2 až 3 lžíce těchto semínek denně, rozdělené do dvou dílů – ráno a večer. Konzumace většího množství ale nevadí.

Máme pro vás dva snadné recepty, které se hodí na snídani nebo svačinu, skvěle vás nabudí do nového dne, zasytí a dodají tělu cenné živiny.

Chia puding

Suroviny

2–3 lžíce chia semínek

1 šálek mléka podle chuti (kravské, sójové, mandlové, kokosové…)

Sladidlo dle chuti (javorový sirup, med, stévie, sirup z datlí, sirup z agáve…)

Špetka skořice nebo vanilky

Na ozdobení ovoce nebo ořechy

Postup

Všechny suroviny smícháme dohromady, naplníme do sklenice nebo misky a necháme odležet, nejlépe přes noc. Semínka nabobtnají, vytvoří gel, a vznikne tak pudingová konzistence této dobroty. Tento puding můžete sníst tak, jak jste si jej připravili, nebo ještě dozdobit ovocem, ořechy, semínky, kokosem nebo jinými surovinami, které máte rádi.

Smoothie z chia semínek

Ingredience, z kterých lze připravit chutné chia smoothie, mohou být různorodé. Všechny se smíchají a rozmixují v mixéru nebo smoothie makeru. Kdo chce, může přidat led.

Zdroj: Johanka Mo, https://www.delish.com/food/g20967797/chia-seeds-health-benefits/, https://www.news-medical.net/health/Health-Benefits-of-Chia-Seeds.aspx






Reklama

Tip na oběd

Více tipů

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat