Molekula proti hladu po namáhavém tréninku

Opravdu cvičení potlačuje chuť k jídlu? Výzkumný tým z USA učinil vzrušující objev: Molekula proti hladu by měla zajistit menší hlad po namáhavém tréninku.

Sport je pro nás dobrý jak z fyzického, tak z psychického hlediska. V ideálním případě nás baví, každopádně nás pravidelné cvičení udržuje v kondici a rovnováze a může pomoci udržet si zdravou váhu (1).

Ovlivňuje ale cvičení i naši chuť k jídlu? Podle nové studie (2) Stanfordské univerzity v USA nás tvrdý trénink ve skutečnosti chrání před hladem. Proč tomu tak je?

Molekula proti hladu

Výzkumný tým ze Stanfordské univerzity ve spolupráci s Baylor University a dalšími univerzitami objevil a prozkoumal molekulu, která nás zjevně nutí jíst po cvičení méně (2). Látka se nazývá Lac-Phe, přesněji N-Lactoyl-Fenylalanin. Je syntetizován z laktátu a fenylalaninu. Laktát je to, co naše tělo produkuje, když opravdu pilně cvičíme, zatímco fenylalanin je aminokyselina, která pomáhá vytvářet bílkoviny.

Vědci (2) pod vedením Jonathana Longa zkoumali myši na běžícím: Hlodavci museli chvíli rychle běžet, načež tým analyzoval, jak se změnily chemikálie v buňkách malých zvířat. Long a jeho kolegové při zvyšujícím výkonu neměřili více Lac-Phe. Další testování potvrdilo, že to je to, co Jonathan Long a jeho tým nazývají „molekula proti hladu“. Zvýšená produkce Lac-Phe zajistila, že atletické myši jedly méně než kontrolní skupina.

Podle studie vede fyzická námaha k menšímu hladu

V testu dávali vědci první skupině myší po dobu deseti dnů stravu s vysokým obsahem tuku a vysoké dávky Lac-Phe. Kontrolní skupina jedla normálně a nedostala molekulu. Výsledek: Hlodavci Lac-Phe jedli asi o 30 procent méně než ostatní, také zhubli a měli lepší glukózovou toleranci (2).

I další test na dostihových koních dokázal prokázat účinek „molekuly proti hladu“. Souběžně s tím kolega Jonathana Longa provedl lidský test a také pozoroval zvýšení Lac-Phe po cvičení (2).

Výzkum vidí nové možnosti v boji s nemocemi

Tento objev (2) je pro tým Stanfordské univerzity velmi vzrušující. Mohla by nabídnout zcela nové možnosti v boji proti obezitě, která ohrožuje zdraví, a nemocem, které z ní vyplývají. Než však věda bude moci z nálezu skutečně těžit, je potřeba ještě mnoho výzkumu. Je třeba prověřit, zda a jak mohou lidé skutečně využít „molekulu proti hladu“ a snížit chuť k jídlu po cvičení.

Jonathan Long je však optimistický: „Odhadujeme, že signální dráha Lac-Phe je zodpovědná za zhruba 25 procent hubnutí díky cvičení,“ vysvětluje vedoucí studie ve zprávě na univerzitním webu (2).

Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6572041/, (2) www.med.stanford.edu/news/all-news/2022/06/anti-hunger-molecule-exercise.html